vecka10.

Min graviditet är nu i vecka 10 ungefär. Då jag hade så oregelbunden mens + åt ppiller då jag blev gravid är ingenting exakt än. Jag har haft en väldigt lättsam graviditet hittills då jag knappt märkte av det. Allt jag märkte var att jag blev tröttare, och nu känns det som jag inte gör annat än sover.

Jag har senaste veckan haft väldiga problem  att äta, får knappt i mig någon mat och känner mig illamående och trött helatiden. Vilket känns tråkigt då det är jul om bara några dagar. + att jag kan tillägga att mina humörsvängningar är inte att leka med.

Lite info om Vecka 10.

"Så här dags i graviditeten är fostret 3.2 till 4.3 cm och det är enklare att bestämma fostrets vikt eftersom det börja lägga på sig lite hull. Din bebis har vuxit i en otrolig hastighet de senaste veckorna och nu väger den 5 gram och är stor som ett litet plommon, men på din mage syns ännu inte så mycket.

Denna veckan är något av en milstolpe i fostrets utveckling. I den tionde veckan är alla delar och organ i kroppen anlagda och nu återstår ‘bara’ för dem att utvecklas och mogna under resten av graviditeten. Fingrar och tår har vuxit isär och svansen har försvunnit. Fostret har redan utvecklas smaklökar och tandanlag. Hjärnan växer med otroliga 250 000 nya neuroner per minut! Hjärtat är fullt utvecklat, men de externa könsorganen syns inte förrän under nästa vecka, även om testiklarna hos pojkar redan producerar testosteron.

Eftersom dina hormoner flödar vid den här tiden så kan du märka en rad fysiska och psykiska symptom. Många gravida upplever att de blir lätt upprörda och har kraftiga humörsvängningar. Fysiskt så börjar de flesta öka ordentligt i vikt och en del kan få lätt blödande tandkött och svullen sköldkörtel. I genomsnitt ökar man 13 kg i vikt, men det mesta av den ökningen sker i andra och tredje trimestern.

Det är vanligt att man känner sig oattraktiv, otillräcklig och orolig inför framtiden. Det är normalt att ibland uppleva tvekan och att ifrågasätta graviditeten och det som skall komma. Det är en stor händelse i livet att få barn."

(måste säga att det är faktiskt precis så jag känner mig just nu, det är tur det inte är onormalt iaf.. det känns som om man är ensammast i världen men det är tur att man blir påminnd om att det är andra som känner precis likadant som jag! jag önskar jag bara hade min älskling här att dela allt det här med).


Kommentarer
Postat av: ☆ Carlosa

är med på final i en dikt tävling i http://felicialinneaamanda.blogg.se/2009/december/i-final.html#comment

skulle vara jätte gulligt om du kunde rösta på mig, jag är nr 6

Puss <3

2009-12-22 @ 00:23:13
URL: http://glaamourgirl.blogg.se/
Postat av: fanny

Vart helt tagen av det jag läste i din blogg. Du kommer att fixa detta galant det känner jag på mig i mitt hjärta! Hoppas du får en helt underbar jul för det är du verkligen värd! =) Kram

2009-12-22 @ 00:27:22
URL: http://float.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

Hihi, tack så mycket! Den är ju lite somrig den bilden :P



ÅH GRATTIS TILL ATT DU SKA FÅ TVILINGAR!! Jag är själv tvilling ( har en tvillingbror), vet inte varför det är så speciellt eller intressant haha, men ja tycker liksom det är extra kul när folk ska få tvillingar bara för att jag är det hehe.



Och btw, det är okej att vara rädd, ja menar du är ju ung jag skulle vara rädd också, men jag tror rädslan lättar efter ett tag o går över till förväntan :)

2009-12-22 @ 00:52:56
URL: http://meandmymusic.bloggse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0